The Southern Alps

5 maart 2017 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Ik verheug mij op de week die komen gaat. De overweldigende natuurschoon van de Southern Alps. De eerste stop is Lake Tekapo. Rosemary, de eigenaresse van de B&B, komt mij bij de bus ophalen. Onderweg babbelt en vraagt ze honderd uit over van alles en nog wat. Gelijk zo vriendelijk en of ze je al jaren kent, zo zijn de Kiwi's. Bij aankomst krijg ik een prachtige Engelse slaapkamer met een eigen badkamer voorzien van een douche én een ligbad. Ik kan mijn geluk niet op, het voelt zo luxe op dit moment. Ik besluit om naar het dorp te lopen en het diepblauwe meer te gaan ontdekken. In de felle zon is het water zo blauw dat het bijna onnatuurlijk is. Verder is het landschap redelijk droog en dor. Ze zou meer bebossing verwachten. Het is een uniek zicht. Aan het meer staat 'The church of the good Shepherd' een memorial voor de pioneers van weleer. Vlak ernaast het beeld van de schaapshond. Een eerbetoon aan alle honden in deze omgeving die hard werkten voor hun bazen om alle schapen te hoeden. Iets minder romantisch is het centrum van het dorpje dat bestaat uit grote toeristenwinkels en restaurants gerund door en voornamelijk bedoeld voor Aziatische mensen. Na een snelle blik vlucht ik uit deze kermis van lamavachten en possumtruien en loop langs het intens blauwe meer naar Mount John. Een paar uur later bereik ik de top en het uitzicht is de klim meer dan waard. Bovenop de berg is een sterrenwacht gestationeerd omdat je hier de mooiste sterrenhemels kunt zien. Ook is er een klein cafeetje waar ze heerlijke carrotcake en chai latte verkopen. Terwijl zit bij te komen van de oprekking van mijn kuiten slaat het prachtige weer helaas plots om in een donkere schaduw en een flinke bries. De eigenaar van het café adviseert mij om niet langs de lake-side af te dalen maar dezelfde weg door het bos terug te nemen. Net voor sluitingstijd wandel ik heelhuids het dorp in en koop wat hapjes en een klein flesje wijn. Vanavond vier ik mijn eerste 'mountain by myself' in mijn Engelse bad!

De volgende ochtend worden alle gasten om 8 uur aan de ontbijttafel verwacht. In de woonkamer is er een grote tafel volledig gedekt. Het lijkt wel Kerstmis! Ik had gisteravond al wat beweging waargenomen van de jonge Franse tieners die voor een paar weken in de B&B werken om zo wat geld te verdienen om verder te kunnen reizen. Werkelijk alles is uit de kast gehaald! Het ziet er fantastisch uit al het mooie servies en de heerlijkste dingen die zijn uitgestald op de tafel. Als verrassing heeft Rosemary naast al dit lekkerst ook een soort broodmandjes gebakken waar een eitje in ligt te pruttelen. Verrukkelijk! We zitten een uur aan tafel samen met een leuk stel uit Australië. Zij is van origine een Kiwi en hij vliegt rescue helikopters. Een stoer stel met gave plannen. Ik sla hun adressen op, misschien blijft er nog wat tijd over om ook te gaan raften. Ook de Franse youngsters hebben goede verhalen over hun (werk)avonturen. Samen afgestudeerd in Parijs en nu de wereld rond.

Vanmiddag vertrekt mij bus naar Wanaka, daar blijf ik 2 nachten. In de bus ontmoet ik Heather uit New Zealand. Gepensioneerd en op weg naar haar 'Hubbie'. Wat een geweldige vrouw en wat een super energie! De uurtjes in de bus leken minuten. We wisselen onze gegevens uit want dit korte contact was zo waardevol dat we het graag willen behouden. De Intercity gaat niet rechtstreeks naar Wanaka dus ik word door een taxi verder gebracht. Vroeg in de middag kom ik aan in dit gezellige outdoor dorpje aan Lake Wanaka. De volgende ochtend informeer ik naar de mogelijkheid om Roy's Peak te beklimmen. Maar ik heb de vroegste bus al gemist dus als ik ga moet ik terug hitch-hiken....aaiii, thuis beloofd dat nooit te doen dus helaas moet ik deze wens aan mij voorbij laten gaan. Daarvoor in de plaats wordt het vandaag Mount Iron. Stuk minder moeilijk en spectaculair maar in ieder geval weer een goede oefening en training voor de 2 tracks volgende week. In de middag ontdek ik een leuke mountainbike shop en na een praatje met de eigenaar besluit ik de volgende dag een bike te huren en Lake Wanaka voor een gedeelte rond te gaan. Superervaring! Het biken is gaaf! Over grove graffel en stenen baan ik mij een weg langs het meer. Ieder uitzicht is prachtig en daar waar het hemels is blijf ik een paar uur.  Zittend op een grote steen met mn voeten in het heldere water. Geen huizen, geen mensen. Bergen, zon, vogels, water... ik tuur in de verte, luister naar de stilte en veeg een vreugdetraantje van mijn wang.

1. Gerrit ws:
    31 maart 2017
    was weer een Spannend afentuur !
  2. Ellen:
    31 maart 2017
    Wat een geweldige ervaring! Daar kun je nog heel lang energie uithalen; deze verbinding met de natuur is voor altijd <3
  3. Herman:
    31 maart 2017
    Weer een prachtig verhaal, vanaf hier krijg je er al een heel plaatje bij :-)
  4. Betty B.:
    Lieve Karin!

Wat heerlijk dat je zoveel meemaakt en zo geniet!
    Ik lees het met plezier!
  5. Job:
    31 maart 2017
    Kari, mooi te lezen dat je goed gaat. Blijf de verhalen posten svp! Geniet ervan, Job
  6. Bob Bendien:
    31 maart 2017
    fantastisch verhaal weer Karin, dank je wel
  7. Pauline & Urbian:
    2 april 2017